«Ο Χλευασμός του Χριστού»

Δημοσιεύτηκε: 20/10/2018 - 18:54

Η προκλητική σκοπιανή ταινία για τον Χριστό και τη Μακεδονία

Η κυβέρνηση είχε βάλει «πάγο» στην ταινία, αλλά μετά το δημοψήφισμα η δικαιοσύνη έδωσε το πράσινο φως και βγήκε στους κινηματογράφους

O Γιάννης Βογιατζής (Jani Bojadji), όπως είναι το όνομα του σκηνοθέτη της ταινίας είναι παιδί Έλληνα και Σλαβομακεδόνισσας που βρέθηκαν από την άλλη πλευρά των συνόρων μετά τον εμφύλιο και όπως λέει στο σημείωμα της ταινίας η κόντρα των δύο λαών διατρέχει όλη του τη ζωή: «Από τότε που θυμάται τον εαυτό μου, δεν μπορώ να ανατρέξω σε οικογενειακή συγκέντρωση, αρραβώνα, γάμο ή κηδεία που να μην καταλήγει με εκνευρισμένους άνδρες κάποιας ηλικίας να ρωτάνε ο ένας τον άλλο: "Ποιοι είστε οι Έλληνες και ποιοι είμαστε εμείς οι ''Μακεδόνες'' και το αντίστροφο». Ο Bojadji παραδέχεται πως οι αναφορές στην ταινία είναι κατά κάποιο τρόπο βιωματικές, αν όχι αυτοβιογραφικές, σε μια προσπάθεια να σκιαγραφήσει την ιδιαιτερότητα των Βαλκανίων.

 «Πρόκειται για μια ιστορία φόβου απέναντι σε ό,τι μπορεί να ανακαλύψει κανείς. Μια ταινία για ανθρώπους που δεν είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν την αλήθεια για όσα ονειρεύονταν, οπότε καταλήγουν πιο απογοητευμένοι από ό,τι πριν ξεκινήσουν την αναζήτηση. Στα Βαλκάνια αυτό είναι ακόμη πιο σκληρό. Εδώ αρνούνται ο ένας στον άλλο, το δικαίωμα να πιστεύουν στο δικό τους ψέμα» αναγράφεται στην ιστοσελίδα του σκηνοθέτη.

Το υπουργείο Πολιτισμού χαρακτήρισε σκανδαλώδη την ταινία και επιχείρησε να αποτρέψει την προβολή της στους κινηματογράφους

Φαίνεται πως το θέμα της ταινίας, που εμπνέεται από την κατάσταση στην γειτονική χώρα, τη σχέση της με την Ελλάδα και έλκει συμβολισμούς από το χριστιανισμό έχει προκαλέσει αντιδράσεις στην πΓΔΜ. Λέγεται μάλιστα πως ο ίδιος ο Ζόραν Ζάεφ καταφέρθηκε ενάντια στη θεματολογία της, ειδικά σε ό,τι αφορά στις σκηνές με τις ένοπλες επιθέσεις των αλβανοφώνων, που θεώρησε πως προκαλούν το διχασμό στη χώρα. Το υπουργείο Πολιτισμού της χώρας προσέφυγε κατά της ταινίας, ωστόσο η εισαγγελία έκρινε πως το φιλμ μπορεί να προβληθεί στους κινηματογράφους.

Το φιλμ «Χλευάζοντας τον Χριστό» έκανε πρεμιέρα στις 5 Οκτωβρίου στα Σκόπια και ο σκηνοθέτης της τότε καλούσε την κυβέρνηση να αφήσει την ταινία να κυκλοφορήσει στη χώρα. «Δεν είμαι ο εγώ το σημαντικό στοιχείο πια, εύχομαι στην ταινία καλή τύχη. Το σημαντικό ήταν να κάνει την πρεμιέρα της, να ανοίξουν οι πύλες και να πέσουν οι μάσκες. Χαίρομαι που το φιλμ προκαλεί κοινωνικές συζητήσεις» δήλωνε.

Η υπόθεση της ταινίας

Ο Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος είναι διάσημος δημοσιογράφος σε γαλλικό περιοδικό και ζει στο Παρίσι. Ο ήρωας λαμβάνει ένα γράμμα από την πΓΔΜ πως ο πατέρας του Λάζαρος πέθανε. Έτσι ξεκινά μια αναζήτηση της ζωής του πατέρα του, πρώτα στην Αθήνα, όπου γνωρίζει μια Ελληνίδα φωτογράφο, την Άντρεα (την υποδύεται η Ιωάννα Πηλιχού), με την οποία ξεκινά για τα Σκόπια. Η μητέρα του Μαρία έφτασε με την οικογένειά της στην περιοχή από τη Μικρά Ασία μετά την καταστροφή και ο πατέρας του, γηγενής από την πΓΔΜ, συντάχθηκε με τους Κομμουνιστές στον Εμφύλιο Πόλεμο. Με τη μητέρα του έγκυο, ο Λάζαρος εγκαταλείπει το χωριό για τη Ρωσία και επιστρέφει χρόνια αργότερα όταν εδραιώνεται η Γιουγκοσλαβία.

Όσο ο Λάζαρος είναι μακριά και αφού η ελληνικής καταγωγής οικογένεια της μητέρας του δεν έβλεπε ποτέ με καλό μάτι αυτό το γάμο, απαγορεύεται σε όλους να μιλούν για εκείνον στο γιο του, Αλέξανδρο. Μια συνθήκη που αποδέχεται και η μητέρα του. Ο νεαρός ολοκληρώνει τις σπουδές του και φεύγει με υποτροφία για τη Γαλλία.

Επιστρέφοντας στο παρόν, μια ομάδα αναρχικών πλησιάζει το δημοσιογράφο με την πεποίθηση πως ο γιος του Λάζαρου θα ενταχθεί στις τάξεις τους. Ο Αλέξανδρος όμως αρνείται να συμμετέχει σε πράξεις βίας, με αποτέλεσμα να βρεθεί, σχεδόν κυνηγημένος στα Σκόπια, όπου προς μεγάλη του έκπληξη συναντά τον πατέρα του Λάζαρο (προφητικό) ζωντανό.

Η σκηνή της σταύρωσης

Η εικόνα της συμβολικής σταύρωσης του ήρωα της ταινίας έχει επίσης συγκεντρώσει τα βλέμματα Ελλήνων και πολιτών της πΓΔΜ. Ο Αλέξανδρος πεθαίνει, σταυρωμένος σε μια τεράστια αφίσα της Βόρειας Ελλάδας που   διαφημίζει την Εγνατία Οδό. «Ο Αλέξανδρος πεθαίνει σταυρωμένος σαν τον Χριστό σε ένα πανό που διαφημίζει τον ευρωπαϊκό δρόμο που οδηγεί από τη Ρώμη και τη Δύση, στην Κωνσταντινούπολη και την Ανατολή, χωρίζοντας τη Μακεδονία στα δύο» σημειώνεται στη σύνοψη της ταινίας, στην ιστοσελίδα της εταιρίας παραγωγής.

Η ταινία διαγωνίστηκε στο φεστιβάλ κινηματογράφου του Μόντρεαλ, όπου κέρδισε το βραβείο καινοτομίας (Innovation Award) στις αρχές του Σεπτέμβρη. Σε αυτήν πέραν της Ιωάννας Πηλιχού εμφανίζονται από την Ελλάδα και οι Αργύρης Γκαγκάνης, Γιώργος Βαβάνης, Γιάννης Παγανιάς, Δημήτρης Μαξίδης, Αλέξανδρος Παπαδόπουλος, Αναστάσης Χαραλαμπόπουλος.

Χαρακτηριστικός είναι ο παρακάτω εξωφρενικός διάλογος από την ταινία:

-Ο Ιησούς είναι γιος του Αλέξανδρου

-Ποιου Αλέξανδρου;

-Του Αλέξανδρου του Μακεδόνα!

Το σενάριο της ταινίας δεν είναι εχθρικό μόνο απέναντι στους Έλληνες αλλά και  απέναντι στους Αλβανούς, καθώς  τρομοκράτες του UCK εμφανίζονται να σκορπίζουν το θάνατο βάζοντας φωτιά.

Το Υπουργείο Πολιτισμού της πΓΔΜ  είχε πει ότι  η προσπάθεια να εμφανιστούν οι Αλβανοί στην ταινία σαν τρομοκράτες  είναι εισαγωγή στο φασισμό και τη λογοκρισία.

Το παράδοξο είναι πάντως ότι ο «Χλευασμός του Χριστού» είχε την υποστήριξη και του Δήμου Αθηναίων.

 

Πηγή:Νews247.gr

Disclaimer: 

Οι απόψεις του ιστολογίου δεν συμπίπτουν απαραίτητα με το περιεχόμενο του άρθρου.