Αχαΐα: Ετοιμο να παραδοθεί το Φράγμα Πείρου-Παραπείρου-Το ιστορικό της εργολαβίας

Δημοσιεύτηκε: 23/09/2018 - 09:40

Στα τέλη της άνοιξης του 2019 (14 χρόνια μετά τη δημοπράτηση του έργου), όπως εκτιμά η κατασκευάστρια εταιρεία «Μηχανική», η κάλυψη του Φράγματος Πείρου-Παραπείρου όπως συνηθίζεται να ονομάζεται πλέον, θα είναι τέτοια ώστε το νερό θα επαρκεί για να ξεκινήσει και η υδροδότηση της Πάτρας.

«Είμαστε έτοιμοι και από τα μέσα Νοεμβρίου το κυρίως Φράγμα Αστερίου θα ξεκινήσει να καλύπτεται από νερό. Ο χρόνος πλήρους πλήρωσης, κάλυψης δηλαδή της λεκάνης κατάκλισης του νερού, είναι 20 μήνες. Χρειάζεται δηλαδή να περάσουν δύο περίοδοι βροχοπτώσεων. Ομως, μέσα στο πρώτο εξάμηνο από την ώρα που θα κλείσει ο αγωγός και θα προστεθεί νερό από το δεύτερο Φράγμα που είναι ήδη έτοιμο, θα μπορεί και να ξεκινήσει η υδροδότηση τόσο σε Πάτρα όσο και στη Δυτική Αχαΐα» αναφέρει σήμερα στην «ΠτΚ» ο Δημήτρης Σάκκος, διευθυντής Κατασκευής Εργου «Φράγμα Πείρου - Παραπείρου».

Οπως εξηγεί ο κ. Σάκκος, στο ενδιάμεσο μετά την ολοκλήρωση του έργου στο Αστέρι και αφότου γίνει η έμφραξη της σήραγγας που σήμερα οδηγεί το νερό από τον ταμιευτήρα της Βαλμαντούρας στην θάλασσα, θα πρέπει να κατασκευαστεί ο αγωγός που θα κατευθύνει το νερό του Πείρου στο κυρίως Φράγμα. Ο αγωγός αυτός έχει χρονοδιάγραμμα κατασκευής και πρέπει να γίνει στο υπέδαφος μεταξύ των δύο Φραγμάτων, σημείο που επίσης στη συνέχεια θα πρέπει να κατακλυσθεί από το νερό.

«Σε ποσοστό κάλυψης 100%, το Φράγμα θα περιέχει 45 εκατ. κυβικά μέτρα (m3) νερού καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες της Πάτρας, της ΒΙΠΕ και της Δυτικής Αχαΐας» αναφέρει ο κ. Σάκκος. Το νερό θα καλύπτει πλήρως τις ανάγκες υδροδότησης για τις επόμενες δεκαετίες που υπολογίστηκαν (στην προ 10ετίας μελέτη) για τους δύο δήμους, το έτος 2035 στα 40.443.229κυβικά μέτρα νερού.

Το έργο κατασκευής του Φράγματος ήταν αρχικού προϋπολογισμού 130 εκατομμυρίων ευρώ. Μελετήθηκε το 2001, ανατέθηκε στην εταιρεία «Μηχανική» του ομίλου Εμφιεντζόγλου και ξεκίνησε το 2005 με προϋπολογισμό προσφοράς 65 εκατ. ευρώ.

Σήμερα, μετά από οκτώ αναθεωρήσεις, το τίμημα «σφραγίζεται» στα 95 εκατ. ευρώ.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ (ένθετο με bold)

> 1960: Στο πλαίσιο προγράμματος του υπουργείου Γεωργίας για την εκμετάλλευση των υδάτινων πόρων διαμερισμάτων της χώρας, μελετήθηκε η δυνατότητα αξιοποίησης των λεκανών Πείρου και Παραπείρου.

>1965: Εκπονείται προκαταρκτική μελέτη στην οποία εξετάσθηκαν διάφορες θέσεις για την κατασκευή των φραγμάτων ώστε να επιλυθεί και το πρόβλημα ύδρευσης και άρδευσης της ευρύτερης περιοχής της Κάτω Αχαΐας.

> 1981: Ολοκληρώθηκε η πρώτη μελέτη του Φράγματος αλλά η κατασκευή του κρίθηκε αρχικά ασύμφορη λόγω του υψηλού του κόστους.

> 1988: Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εγγείων Βελτιώσεων του υπουργείου Γεωργίας εκπονεί το τελικό σχέδιο αξιοποίησης των νερών Πείρου και Παραπείρου.

 

«Οταν ξεκινάς την κατασκευή ενός έργου, δεν γνωρίζεις ποιες θα είναι οι συνθήκες κατά την περίοδο της παράδοσής του. Για παράδειγμα, στην αρχική μελέτη, το Κέντρο Ελέγχου είχε προδιαγραφές κατασκευής με βάση τις αναλογικές τεχνολογίες επικοινωνίας.

Σήμερα, εν έτει 2018, δεν είναι δυνατόν να συνδέονται αναλογικά 180 όργανα μέτρησης, πιέσεων κα καθιζήσεων και να γίνονται χειροκίνητα οι τοπικές ρυθμίσεις. Αποφασίσαμε ότι το έργο που θα παραδοθεί στην Πάτρα σύγχρονο και ήδη προχωράμε στην κατασκευή σύγχρονου ψηφιακού Κέντρου Τηλεδιοίκησης και Τηλεχειρισμού» αναφέρει ο διευθυντής Κατασκευής του έργου.

Ενα δεύτερο τεχνικό πρόβλημα που ανέκυψε στην πορεία ήταν και η κατασκευή της παρακαμπτήριας οδού της «πρώην 111» καθώς τμήμα της υφιστάμενης οδού Πατρών Τριπόλεως καλύπτεται από νερό.

Ο παρακαμπτήριος δρόμος παραδόθηκε στις 14 του περασμένου Αυγούστου. Όπως επισημαίνουν στελέχη της «Μηχανικής» ο δρόμος από την αρχή που σχεδιάστηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε προβλήματα.

«Λόγω των περιορισμένων χρημάτων που είχαν δοθεί για τις απαλλοτριώσεις του δρόμου, στην μελέτη προβλέπονταν απότομες τομές στα πρανή και θα είχαμε προβλήματα με βραχοπτώσεις. Εγινε προσπάθεια να γίνουν διορθώσεις όμως αυτό προκάλεσε καθυστερήσεις» σύμφωνα με τον κ. Σάκκο.

Το τρίτο πρόβλημα βέβαια ήταν και οικονομικό. Η εταιρεία «Μηχανική» αντιμετώπισε σοβαρά οικονομικά προβλήματα όμως η πρόσφατη στρατηγική συμμαχία με τους ιταλούς της «GD Infrastrutture» άλλαξε τα δεδομένα και μπορεί πλέον η Πάτρα να ελπίζει ότι επίκειται άμεσα να γυρίσει σελίδα και να διακοπεί η υδροδότηση από τις γεωτρήσεις με τις γνωστές ελλείψεις στην υδροδότηση και προβλήματα επάρκειας νερού.

Disclaimer: 

Οι απόψεις του ιστολογίου δεν συμπίπτουν απαραίτητα με το περιεχόμενο του άρθρου.